دست نوشته‌های یک «جوجه دانشجو»

این وبلاگ صرفا جهت ...

کتاب " سکولاریزم و دموکراسی اسلامی در ترکیه"

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۴۶ ق.ظ

حزب عدالت و توسعه در سال 2002 در تزکیه به قدرت رسید. این حزب از آن زمان، با فاصله گرفتن از یک موضع سخت عقیدتی، به رهیافتی محافظه‌کار و گرایشی دموکرات‌تر گراییده است. هاکان یاووز، اندیشمند برجسته‌ی ترک با نقد و بررسی این دوسو گرایی حزب عدالت و توسعه، به چگونگی رویکرد حزبی سیاسی و پای‌بند به ایدئولوژی عمیقا دینی، به تساهل و دموکراسی، و نیز به پرسش امکان تعدیل رفتار و عقیده‌ی گروه‌های تندرو اسلامی در فرآیندی لاجرم تعاملی با یک نظام سیاسی قانون‌محور و رقابتی می‌پردازد.

چیرگی واقعیات سیاسی بر عقاید و اصول جزمی و تحلیلی که نویسنده از خیزش و تکامل حزب عدالت و توسعه و پیروزی آن در انتخابات سال 2007 ارائه می‌دهد، کم و بیش در سایر مسلمان مواجه با چالش‌های مشابه و قابل  عبور است. کتاب با پرداختن به مسائلی اساسی از جمله مشارکت سیاسی، اقتصاد، امنیت داخلی، مساله‌ی کردها و تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا، پژوهشی استادانه از سیاست‌ورزی مدرن ترک-اسلامی ارائه می‌دهد، که می‌تواند مورد استفاده‌ی طیف گسترده‌ای از خوانندگان- دانشجویان، کارشناسان و سیاست‌گذاران- قرار گیرد.

پی نوشت: م. هاکان یاووز استاد بخش علوم سیاسی و مرکز مطالعات خاورمیانه‌ی دانشگاه یوتا در آمریکا است. کتاب‌های ظهور ترکیه‌ی نوین: دموکراسی و حزب عدالت و توسعه (2006) و هویت سیاسی اسلامی در ترکیه (2005) از جمله آثار اوست.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۳

نظرات  (۱)

۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۶:۲۰ امیرحسین رشیدی
سلام
بنظر میرسه کتاب جالب و مفیدی باشه
درباره ی احزاب قدرتمند ترکیه و مقایسه آنها مطلبی بنویس
تشکر موفق باشی
پاسخ:
سلام
انشاالله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی